رفتن به محتوای اصلی
x

خطرات کار با اسید HF

 

اسید فلوئوریدریک  (HF)

اسید فلوئوریدریک مصرفی در آزمایشگاه ۴۰ - ۳۸ درصد و دانسیته آن ۱.۱۳ می‌باشد. بدلیل سمی بودن در اثر تنفس، بلعیدن، و تماس با پوست بدن، اثرات نامطلوب شدیدی برجای می‌گذارد. اگر با پوست بدن تماس پیدا کند ممکن است خطرات جدی و زخمهای دردناک ایجادکند. سوختگی با این اسید تا ساعتها پس از تماس با آن آشکار نمی‌شود. این ماده با علامت +T و C مشخص شده است که نشان می‌دهد این ماده بشدت سمی می‌باشد، و روی پوست بدن تاثیر دارد.

توصیه های ایمنی:
ظرف محتوی این ماده را بصورت دربسته‌ و در محلی که هوای آزاد جریان داشته باشد نگاه دارید. در صورت تماس با چشم، کاملا با آب شسته و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در اثر تغییر ناگهانی، یا احساس هرگونه ‌ناراحتی، فورا به پزشک مراجعه شود. از تماس با بدن، چشم و لباس جلوگیری نموده و بخارات آن تنفس نشود. کارکردن با آن باید زیر هود آزمایشگاه باشد. 

 

 

حفاظت پوست:
  هنگام کارکردن با آن، از دستکش و لباس حفاظتی‌استفاده شود  و از دو دستکش مخصوص به صورت دولایه برای اطمینان بیشتر استفاده شود. از کفش های روبسته با روکش پلاستیکی استفاده شود. 

 

نحوه حمله این اسید بسیار خطرناک:

- یون های فلور موجود در (محلول یا بخار اسید HF) به بافت های پوست و به خصوص استخوان حمله کرده و به شدت به آن ها آسیب می رساند. این آسیب تا زمانی که این تمام یون ها مصرف شوند، ادامه خواهد داشت!

- معمولا سوزش و درد آنی ندارد، در حالیکه در زیر بافت های بدن در حال تخریب شدید می باشد، بنابراین در تشخیص آنی آن معمولا سهل انگاری می شود.

- استنشاق گاز آن می تواند باعث تخریب دائمی شش ها شود.

 

 در صورت تماس با پوست بدن:

- لباس ها و قسمتهای الوده را سریعا از پوست جدا کنید تا اسید بیشتری را به قسمت آسیب دیده وارد نکند.

- باید با آب معمولی بمدت ۳۰ دقیقه پوست آلوده را شستشو داده و وسپس ژل Calcium Gluconate 2.‎5%  و یا محلول بنزالكونيوم كلرايد که در آزمایشگاه متالوگرافی دانشکده موجود می باشد) را حداقل به مدت ۲۰ دقیقه برروی

محل مالیده تا اثر آن کاهش یابد و سریعا به بهداری دانشگاه یا بيمارستان تخصصي سوانح سوختگي امام موسي كاظم واقع در اصفهان خيابان كاوه قبل از پل چمران مراجعه شود.  

 

تماس HF با چشم:

- شتشوی چشم زیر آب روان برای حداقل ۳۰ دقیقه

- مواظبت از چشم دیگر!

- مراجعه سریع به پزشک یا بیمارستان تخصصی چشم واقع در اصفهان، میدان قدس

- هنوز بسیاری ازپزشکان آگاه به میزان خطرناک بودن این اسید نیستند! یک یا دو قطره  ۰.۵% pontocaine hydrochloride در چشم معمولا توصیه می شود.

 

images

تحت نظارت وف ایرانی